DVD Review: Batman & Harley Quinn

Format: DVD - Genre: Avontuur - Duur: 75 minuten

Regisseur: Sam Liu

Stemacteurs: Kevin Conroy, Melissa Rauch, Paget Brewster, Loren Lester

Beeld: 1.78:1 - Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Duits, Spaans - Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Noors, Deens, Zweeds, Fins

Bonus: Sneak Peak - Gotham By Gaslight

Het DCU kent heel wat problemen, maar met de geanimeerd tak van het cinematic universe gaat het heel erg goed. De sterke Batman-films blijven van de band rollen en deze keer krijgen we weer eentje met een meer klassieke look and feel. En Harley Quinn. Heel veel Harley Quinn.

Net als The Joker is Harley Quinn één van de meest essentiële boeven in het Batman-universum en het DC-universum tout court en in deze nieuwe geanimeerde film krijgt ze een prominente rol naast Batman. Je hebt het wel degelijk goed gelezen: naast Batman. Melissa Rauch mag debuteren als stemactrice van Harley, en doet dat goed maar de film heeft andere problemen. Het begint allemaal vrij interessant. Poison Ivy en de relatief onbekende villain The Floronic Man beramen een plan om een of andere formule te stelen en initieel krijgen we een prima start met Nightwing en Batman die hun ding doen, zoals we dat gewoon zijn uit Batman: The Animated Series. Batman en Nightwing zijn altijd een leuk duo geweest en in deze film hebben ze best toffe oneliners, maar dat blijft niet duren.

De film glijdt wat af qua niveau, en dat is te wijten aan de manier waarop Harley Quinn uitgespeeld wordt: als seksobject. Het is allemaal niet zo 'in your face', maar om het label 'vanaf zes jaar' te krijgen, staat Harley nog al veel in haar onderbroek en zijn er wat teveel seksuele toespelingen te bespeuren. Vanaf dan worden Batman en Nightwing ook gedegradeerd tot hulpjes en draait het alleen nog maar om de lollen van Harley, gemixt met een beetje actie. Op zich zou daar niets verkeerd mee zijn, ware het niet dat de rolverdeling tussen de drie beter verdeeld zou zijn. Toch is het niet helemaal verkeerd. De klassieke look and feel weet ons te bekoren en Rauch leent haar stem prima uit. Ook Conroy en co. doen het prima dus voor de gemiddelde Batman-fan is dit een te genieten animatiefilm. Maar dat er betere Batman-films zijn in het DC Animated Universe, mag duidelijk zijn.

Harley Quinn is een razend interessant personage, maar wordt in deze animatiefilm niet echt naar haar kwaliteiten uitgespeeld. Van het moment dat ze haar intrede maakt, verliest de film wat van zijn pluimen en heeft Batman nog een bijrol en vliegen de seksuele toespelingen je naar het hoofd. Toch geen slechte animatiefilm, maar het had veel beter kunnen zijn.

6/10