Blu-ray Review: King Arthur: Legend of the Sword

Format: Blu-ray - Genre: Actie - Duur: 126 minuten

Regisseur: Guy Ritchie

Acteurs: Charlie Hunnam, Astrid Bergès-Frisbey, Jude Law, Eric Bana, ...

Beeld: 2.40: 1 - Taal: DA TH | Engels, DTS-HD MA 5.1 | Italiaans, Spaans, Frans - Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Zweeds, Noors, Ijslands, Fins

Bonus: Digital UV Copy, Arthur With Swagger, Sword from the Stone, Parry and Bleed, Building on the Past, ...

Het verhaal van Koning Arthur gaat al heel lang mee en is voer voor tal van verhalen, televisiereeksen en films. In de reeks Once Upon a Time maakte hij zijn opwachting, en regisseur Guy Ritchie goot het dit jaar in een film die enkele vrijheden neemt met het verhaal. Weet de creatieve bewerking te bekoren?

Iedereen kent wel min of meer het verhaal van Koning Arthur, Excalibur in de steen en de Ronde Tafel, maar in deze film gaat het er net iets anders aan toe. Guy Ritchie wil er een indrukwekkend epos van maken dat visueel van het scherm spat, en met de openingssequentie slaagt hij daarin. Gigantische olifanten en tovenaars vallen Camelot aan en de actie en speciale effecten zijn om vingers en duimen van af te likken. Hoewel grafisch interessant en boeiend, is het altijd afwachten of dit het verhaal niet gaat overschaduwen. Wel, dat doet het niet helemaal. Het visuele is belangrijk, maar de manier waarop Arthur geïntroduceerd wordt, is apart. Hier is hij niet meteen een belangrijk man, maar vertolkt Charlie Hunnam een straatjoch dat opgroeide in een bordeel nadat zijn vader vermoord werd door zijn broer.

Een familiedrama dus, en dat wordt benadrukt door de donkerte van de cinematografie. Of wat we in 2017 grauw noemen, of de Engelstaligen 'gritty'. Dat werkt, al is het verhaal soms aan de rommelige kant. Vortigern - Jude Law - was volgens het bronmateriaal niet de oom van Arthur en hier en daar zijn er nog personages die niet correct toegepast worden, maar overall doet dat het verhaal wel werken. De passage met het zwaard en de steen kan uiteraard ook niet uitblijven en vanaf dan verandert het verhaal van toon. Er komen meer bovennatuurlijke elementen in de film en Arthur moet zijn verleden leren kennen, wat voor diepgang zorgt en vanaf dan gaat het beter met het verhaal en de film. Dat maakt van King Arthur: Legend of the Sword een originele bewerking van het verhaal dat zich staande weet te houden.

Het verhaal van Koning Arthur komt in vele vormen, en deze bewerking van Guy Ritchie kan origineel en modern genoemd worden. Het is een tijd waarin verhalen een rauwe, donkere bewerking krijgen en dat is voor het verhaal van Arthur niet anders.Dat levert een entertainende prent op, met een uitstekend Charlie Hunnam in de hoofdrol. Alsof dat niet genoeg was, zijn er ook nog eens tal van bonus features op de Blu-ray terug te vinden, die de ware filmfan van heel wat extra plezier voorzien.

7,5/10