Blu-ray Review: Battle of the Sexes

Regisseur:Jonathan Dayton, Valerie Faris

Acteurs: Emma Stone, Steve Carell, Andrea Riseborough, Bill Pulman, ….

Beeld: 2.39:1 - Taal: DTS-HD MA 7.1 | Engels, DTS-HD MA 5.1 | Frans, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Italiaans

Bonus: Billie jean’s grote opkomst, De Rivaliteit Keert Terug, Billie Jean in haar eigen woorden, Fotogallerijen

Label: 20th Century Fox Home Entertainment

De dag van vandaag wordt de actualiteit beheerst door de geslachtskwestie, de strijd van vrouwen om gelijkheid. Nog steeds worden vrouwen minder betaald dan mannen en zelfs in het voetbal roepen vrouwen – hoe ridicuul het ook is – om gelijkheid van lonen. Maar in het tennis gebeurde dat al in de jaren ’70.

Battle of the Sexes is het waargebeurde verhaal van de tennismatch tussen vrouwelijke topspeelster Billie Jean King en mannelijke ex-kampioen Bobby Riggs. De film is, ondanks dat het over gebeurtenissen van veertig jaar geleden gaat, erg actueel. De film zelf weet echter niet goed welke kant hij uit wil. De tennisliefhebber wacht uiteraard op de match, maar er gaat een film en een aantal gebeurtenissen aan vooraf en de regisseur weet het geheel toch wel boeiend te houden. Daarin wordt hij wel geruggensteund door topacteurs Emma Stone (King) en Steve Carell (Riggs). Vooral Steve Carell omarmt zijn rol geweldig en zet Riggs sterk neer. Hij weet de vrij seksistische, mediabeluste vijftiger zelfs sympathiek te doen overkomen.

Klinkt allemaal goed, maar wat bedoelen we dan met ‘niet weten wat het wil’. Wel, dan hebben we het over de toon. We volgen voorafgaand aan het duel niet alleen de interactie tussen King en Riggs – Stone en Carell hebben een goede chemie die overtuigt, – maar ook hun persoonlijke leven. Langs King’s kant haar ontluikende lesbische relatie en langs Riggs’ kant zijn gok- en financiële problemen. Dan kan je er een serieuze film over maken, maar de makers houden het opvallend luchtig, wat bevestigd wordt op de manier waarop Carell zijn rol vertolkt. Met dat laatste hebben we geen probleem, maar de toon lijkt net wat te luchtig voor de problemen die ze op persoonlijk vlak verkennen. Kan je jezelf daarvan los wrikken krijg je voor het overige wel gewoon een degelijke film die een waargebeurd verhaar vertelt dat erg past in het huidige tijdsbeeld, met topvertolkingen van twee topacteurs.

De eigenlijke tenniswedstrijd is interessant, maar de aanloop er naar toe zorgt evenzeer voor een lach en een traan. Carell steelt bijwijlen de show en omarmt zijn mediageile, seksistische rol helemaal en zet een sympathieke Riggs neer. De film is goed, hinkt weliswaar op twee gedachten, maar verveelt werkelijk geen enkel moment.

8/10