Blu-ray Review: Dragonheart - Vengeance

Regisseur: Ivan Silvestrini

Acteurs: Jack Kane, Joseph Millson, Helena Bonham Carter, Richard Aston, ...

Beeld : 1.78:1 Taal: DTS-HD 5.1| Engels, DD 5.1 | Frans, Duits

Ondertitels: Nederlands,Engels, Frans, Duits, Noors, Fins, Zweeds

Extra's: A New Legend, Creating Siveth

Label: Universal Pictures

Er is weer een nieuwe Dragonheart-film! Dat is nu misschien geen wereldschokkend nieuws waar de grote massa op zit te wachten, maar er is toch wel een publiek voor. Het is sinds de originele film uit 1996 al de vijfde film, maar sinds het origineel dat een klassieker onder familiefilms is, waren ze weinig succesvol. Kan de vijfde film het succes opnieuw aanzwengelen?

De formule van de Dragonheart-films is vrij simpel: ridder of jongen vindt een draak en onderneemt een avontuur om wraak te nemen of het kwaad te bestrijden. Deze keer is het de wraak-kaart die getrokken wordt, maar Drago de draak uit de twee vorige films is niet meer aanwezig. Patrick Stewart verzorgde de stem, deze keer is het Helena Bonham Carter die de stem van draak Siveth tot leven mag brengen. Qua stemmenwerk weten de makers dus altijd wel een leuke naam te strikken en ook deze keer is de draak goed tot leven gebracht. Bonham Carter heeft een prima stem en maakt de emoties van de draak geloofwaardig.

Wat op zich al een straffe stunt is, aangezien de CGI van de draak Siveth echt niet goed is. Op die manier wordt je een beetje uit de fantasy-sfeer getrokken. De film is op vele vlakken hit-and-miss. De queeste naar wraak van de jonge Lukas en de ridder Darius is eentje die qua verhaal enorm matig is en weinig aanspreekt. Ook nu kan de geest van de familiefilm van het originele avontuur niet bij de lurven gevat worden. Gelukkig is er wel de chemie tussen de - slecht gemaakte - CGI draak en de jongeman. Door het goede stemmenwerk en de vertolking van Jack Kane en zelfs de gevechtschoreografien en actiescènes zijn best te pruimen. Maar de film biedt in zijn geheel dus te weinig om te spreken van een degelijke avonturenfilm.

De eerste Dragonheart-film uit 1996 zal wellicht altijd de beste en leukste van de hele reeks blijven. Helena Bonham Carter wekt draak Siveth goed tot leven en de vechtscènes zijn best ok, maar het verhaal is veel te weinig en de CGI laat te wensen over.

6/10