DVD Review: Doom Patrol - Seizoen 1

Format: DVD Genre: Actie Speelduur: +/- 15 X 50 Minuten

Regisseur: Dermott Downs, e.a.

Acteurs: Brendan Fraser, April Bowbly, Diane Guerrerro, Alan Tudyk, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1| Engels, 2.0 | Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Unaired Scenes, Come Visit Georgia PSA, Gag Reel

Label: Warner Home Video

DC Universe is hier nog niet verkrijgbaar, maar in Amerika is het de thuishaven van heel wat DC series, tekenfilms en originele producties. Eentje daarvan is Titans, dat hier op Netflix te bekijken valt en waar we een recensie van schreven, maar ook Swamp Thing en Doom Patrol zijn DC Universe Originals met een eerste seizoen achter de rug. Die laatste ligt nu in de winkelrekken. Toch van de winkels die op dit moment geopend zijn.

Wie Titans volgde herinnert zich een aflevering genaamd Doom Patrol. En het eerste seizoen volgt meteen op die aflevering. Doom Patrol is een stelletje misfits die hun krachten kregen na gruwelijke ongelukken. Qua analogie lijkt het wat op Marvel's X-Men. Niet echt A-listers, maar geleid door een wetenschapper die hen samenbrengt en allemaal hebben ze wel moeilijkheden met wie en wat ze zijn. En de verhalen? Die zijn best OK. Het is geen serie van Titans-niveau, maar hoewel voor velen dit minder bekende helden zijn - op Cyborg na dan - is het best een heel genietbare reeks. Het verhaal is een beetje chaotisch en alles is een beetje gek, maar op een goede manier.

Doom Patrol is een reeks die je met verstand op nul kan zetten. Niet zoals TItans, waar het af en toe wat serieuzer aan toe gaat. Al was dat bij Doom Patrol een mogelijkheid, want de personages zitten wel met een aantal zorgen. Toch is er niet voor gekozen en hebben de makers gekozen voor... zottigheid, om het met gebrek aan een beter woord te omschrijven. En dat is dus niet noodzakelijk slecht. Met een cast als Timothy Dalton die The Chief vertolkt en Brendan Fraser die de stem - het fysieke werk is voor iemand anders - van Robotman verzorgt en in flashbacks Cliff Steele vertolkt zit er wel wat kwaliteit in de serie, en ook de special effects en de actie mogen er zijn.

Het mag duidelijk zijn dat Doom Patrol vooral een serie is die vluchtig wil genieten van een reeks waarbij de hersens op slot mogen. Voor DC-fans is het vast en zeker een reeks die de moeite is. Aardig geacteerd, simpel te verteren, leuke figuren en toffe chaos.

7,5/10