DVD Review: Le Mans '66

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 146 Minuten

Regisseur: James Mangold

Acteurs: Christian Bale, Matt Damon, Jon Bernthal, Catriona Balfe, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Italiaans 2.0 | Engels Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Italiaans

Label: 20th Century Fox Home Entertainment

Wanneer we de hedendaagse racebolides over circuits zien scheuren, zijn we enorm onder de indruk. Zowel van de motoren, de snelheid maar ook de durf van de rijders die achter het stuur zitten. Maar vroeger was het natuurlijk nog indrukwekkender. Misschien niet de bolides, maar wel de durf van racers. Veel minder veilig en soms als proefkonijn in de race om de snelste te zijn. Het verhaal van Ford vs. Ferrari bijvoorbeeld.

Ferrari staat al decennia aan de top. In de jaren '60 al, en Ford wou ze naar de kroon steken. Eén probleem: Ferrari was en bleef de snelste op hét race-event van het jaar: Le Mans. Al jaren. Ford was dan wel de grootste en productiefste autobouwer, aan de kroon van Ferrari in de racesport konden ze niet torner. In Le Mans '66 zien we het verhaal van Ford die Ferrari naar die kroon probeert te steken door alles uit de kast te halen. Matt Damon vertolkt autobouwer Shelby, Christian Bale die van racer Ken Miles. Een sterke cast dus om de 'leading roles' te vertolken. En dat werkt ook goed in het eerste anderhalf uur. We zien een goede opbouw, de personages ontplooien zich, maar het is wel een lange rit richting Le Mans zelf.

Want de titel draait om de race van Le Mans. Maar daar komen we pas na dik anderhalf uur aan. Daarom is het des te meer ironisch dat het beste deel van de film zich niet op het circuit van Le Mans afspeelt, maar ervoor. Het opbouwend dramagedeelte van de film is echt top, met straffe vertolkingen van Damon en Bale, maar eens de race begint gaat de prent over the top. Enige spanning in de race gaat verloren om dat het te lang uitgerokken wordt. De reactie van het publiek op de racers wordt wel goed in beeld gebracht, maar de race zelf is niet overtuigend en wekt bij de kijker niet genoeg adrenaline op. Het is wel een beetje spanning, maar bij een film als deze die opbouwt naar een race die bloedstollend hoort te zijn, willen we als kijker op het puntje van onze stoel zitten. En net daar slaagt de film niet in.

Le Mans '66 is een film die duidelijk op twee gedachten hinkt. Het eerste anderhalf uur is sterk, met goed opgebouwde personage en straf drama dat zich goed ontwikkeld, maar de race zelf is helaas een tegenvaller. Te weinig overtuigend bloedstollend racespektakel dat te lang uitgerekt wordt. Een druilig einde van een anders interessante film en verhaal.

7,5/10

© Game4Me