DVD Review: The Good Liar

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 105 Minuten

Regisseur: Bill Condon

Acteurs: Helen Mirren, Sir Ian McKellen, Russell Tovey, Jim Carter, ....

Beeld : 2.40:1 Taal: DD 5.1| Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Extra's: Deleted Scenes

Label: Warner Home Video.

Boekverfilming blijven als paddenstoelen uit de grond schieten, Nicolas Searle's boek The Good Liar is het volgende boek dat zijn weg maakt naar het kleine scherm bij je thuis. En met namen als Sir Ian McKellen en Dame Helen Mirren kan er weinig verkeerd lopen, toch? Of weet regisseur Bill Condon alsnog een put te graven?

McKellen en Mirren spelen de twee hoofdrollen in deze film die vooral draait om een verwantschap tussen twee ouderen. Beiden liegen ze - zoals haast iedereen - op een online datingsite over zichzelf, maar het klikt desondanks toch. Dat lijkt als een saai verhaal, maar dat is het minder wanneer je weet dat McKellen's personage Roy eigenlijk een gewiekste oplichter is die oudere dames hun fortuinen aftroggelt en dan vertrekt. Condon probeert er wel wat karakterontwikkeling in te stoppen, maar eigenlijk gaat alles wat snel. Roy is een niets ontziende oplichter die opeens soft wordt. Goed, we komen wel wat te weten over zijn verleden, maar toch voelt zijn ontwikkeling wat gehaast aan.

Wil dat dan zeggen dat Bill Condon die put dan toch gegraven heeft? Nee. Ian McKellen en Helen Mirren spelen hun rollen echt wel heel erg goed. Al kunnen ze met hun uitstraling en stemmen weinig verkeerd doen. Maar het komt geloofwaardig over en de chemie tussen de twee is er ook. Daarom komt het kat-en-muis spelletje tussen de twee ook wel best goed over, ondanks dat het verhaal niet altijd goed uitgewerkt is en sommige stukken gehaast overkomen. Tussen de twee komt ook Russell Tovey ook nog met een goede vertolking opzetten, als de kleinzoon van Betty. Hij trekt Roy in twijfel en vertrouwt hem niet, wat voor een extra laag spanning zorgt.

The Good Liar is vooral een show-off moment voor de metier en klasse van Sir Ian McKellen en Dame Helen Mirren. De film en zijn verhaal zijn verre van perfecten de persoonlijke ontwikkeling van Roy is wat gehaast, maar de twee trekken samen met Russel Tovey alles recht waardoor het een aangename en interessante film blijft.

7,5/10