Info@Game4Me.be - België

• Game4Me

Review: Langrisser I & II

Ontwikkelaar: Chara-Ani Corporation Uitgever: NIS America

Platformen: PC, PS4, Switch Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 10 maart 2020 Adviesprijs: € 49,99

De remasters blijven maar komen. Het heeft wel iets, die oeroude games spelen in moderne omstandigheden. Vaak teren ze op nostalgie en verkoopt het daarom ook best lekker aan mijn generatie en die achter mij. Maar waar remasters van PlayStation-klassiekers heuse AAA-titels worden, worden er ook meer en meer écht oude games geremasterd. De Langrisser-games bijvoorbeeld.

NIS America en ontwikkelaar Chara-Ani Corporation brengen de eerste game van de Megadrive uit 1991 en de sequel uit 1994 naar PC en onze moderne consoles. De protagonist van de twee games is de titulaire Langrisser, en is geen levend personage maar een mythisch zwaard. Dan kan je natuurlijk qua verhaal veel kanten op en de twee games vertellen dan ook twee vrij op zichzelf staande verhalen. In de eerste game is het de jonge Ledin die de hoofdrol speelt, in de tweede game is dat Elwin. Op zich zijn de verhalen best goed, maar ondanks een ander personage en losse verhalen verschilt de essentie van de games niet zo erg.

In beide games is het een jongeman die zijn handen om Langrisser krijgt en de toekomst van het rijk El Sallia beïnvloedt . In dat opzicht kan je stellen dat er een gebrek aan originaliteit is, maar gelukkig zijn de verhalen sterk ingevuld met goede personages en mooie dialogen. Op dat vlak zijn beide games ook na haast dertig jaar prima. Ook het remasteren van menu's en de dialoogvensters gooit hoge ogen op, met knappe art. Eerlijk is eerlijk: op dat vlak hebben we al veel minder goede remasters gezien.

Een groot deel van deze games is natuurlijk ook de combat. De games stammen beiden af uit een tijdperk waarin het armor niet groot genoeg kon zijn en voor de wapens dezelfde wetmatigheid gold. In dat opzicht is het allemaal bekend terrein, al was en is Langrisser nog steeds niet de traditionele turn-based combat die je in gelijksoortige games vindt. Het is een Command & Conquer-achtige gameplay waarin een hoofdunit andere units genereerd en je zo ten aanval trekt. Toegegeven: het is niet de meest gecompliceerde combat, maar wel eentje die bij de game past en vrij vlot speelt.

Over de twee games heen krijg je dezelfde combat. Enerzijds ben je zo snel mee met de sequel, maar anderzijds zijn enkel de namen van personages anders en krijg je grotendeels dezelfde soort game, waardoor je toch wel een soort van repetitief gevoel krijgt. Dat is natuurlijk jammer. Of het publiek dat zit te wachten op deze game zich dat aan hun hart laat komen, denken we niet. Voor een breder publiek gaat het meer storen. Maar wie vroeger Langrisser speelde of snakt naar een old-school ervaring - veel meer old school wordt het niet - gaat zeker en vast heel wat leuke uren tegemoet.

De remaster-carroussel draait lustig voort. Langrisser I & II zijn grotendeels dezelfde soort games en het is jammer dat de combat in beide spellen identiek is, maar dat zal de pret niet drukken voor retrogamers die liggen te wachten op dit soort spellen.

7/10

© Game4Me

This site was designed with the