• Foto van schrijverGame4Me

Review | One Piece: Pirate Warriors 4

Ontwikkelaar: Omega Force, KOEI Tecmo Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Actie

Releasedatum: 26 maart 2020 Adviesprijs: € 59.99

Luffy en zijn bende zijn misschien wel dé populairste figuren bij het mainstream publiek uit de anime-wereld. De anime/manga gaat al heel lang mee en kreeg al tal van videogames. Onder meer drie eerdere Pirate Warriors-games, maar ook One Piece World Seeker (review) van vorig jaar. Geen open wereld deze keer, maar dus opnieuw een Pirate Warriors-game.

In deze vierde game krijgen we voorgeschoteld wat we in de eerste drie games eerder zagen: met Luffy en vele andere personages uit de One Piece anime slaan en trappen we honderden, nee, duizenden vijanden bij mekaar om van punt A naar B te gaan. Tussen die levels door wordt het verhaal uit de doeken gedaan, en dat gaat dan weer herkenbaar zijn voor wie naar de anime kijkt. Wat opvalt is dat veel verhalende stukken hetzelfde zijn als in de voorgaande games, maar ze worden hier en daar op een andere manier of een ander perspectief verteld, wat toch ook al iets waard is. Op die manier blijven de verhaallijnen fris en hebben ze voor spelers van de voorgaande games nog wel wat nieuws in petto, al zijn er zeker ook enkele nieuwe verhaallijnen.

Als het verhaal klinkt alsof je een repetitieve tijd tegemoet gaat, gaat ook de combat je zo in de oren klinken. Net als in de vorige One Piece: Pirate Warriors-games vegen we golven van duizenden vijanden bij mekaar, maar tegelijk verloopt die combat weer wat vloeiender. Echt moeilijker is de game er niet op geworden, maar de makers hebben er voor gezorgd dat we wat alerter moeten zijn, want de anderen hebben ons binnen een level vaker nodig. Maar de combat is vooral vermakelijk en niet te moeilijk. De moves en combo's zijn weer spectaculair en we kunnen met heel wat verschillende personages aan de slag.

Nieuw is dat die personages elk een persoonlijke skill tree hebben. Gelukkig moeten we niet al te veel grinden om genoeg punten te verdienen om daar vooruitgang in te maken, maar wie zich daar niet teveel mee bezig wil houden, kan ook aan de slag met een algemene skill tree die de statistieken van alle personages tegelijk vooruit stuwt. Dat zijn allemaal tekenen dat de game vooral wil entertainen en de spelers het niet te moeilijk wil maken. En dat lukt wel. Elk personage heeft dan ook zijn eigen spectaculaire moves en allemaal spelen ze vlot en lekker. Daarenboven zijn omgevingen nu ook vatbaar voor vernietiging, wat de combat weer een extra element geeft.

Toch voelt het allemaal een beetje té herkenbaar aan. Het blijft een geweldig leuke game, maar veel nieuwe gamers zien we het spel niet overtuigen. Dit is eentje voor de fans van de vorige game, of voor fans van One Piece die hun weg naar de games nog niet vonden. Die herkenbaarheid voel je ook op grafisch gebied. Qua visuals wordt er geen vooruitgang geboekt en voelen levels vooral als meer van hetzelfde. Al blijft het artwork van de personages en de tussenfilmpjes top. De conclusie? Top voor de fans, Matig voor nieuwe gamers die niet bekend zijn met de franchise.

Qua entertainment kunnen we niet klagen. De chaotische gameplay en high-tempo combat is perfect voor de fans van One Piece en de ontwikkelaar heeft geprobeerd enkele nieuwe dingen te brengen. Toch is het vooral meer van hetzelfde, maar het blijft desondanks degelijk. Fan van de reeks? In huis halen!

7/10

© Game4Me