Review: Pathologic 2

Ontwikkelaar: Icepick Lodge Uitgever: Tinybuild

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Horror

Releasedatum: 6 maart 2020 Adviesprijs: € 34.99

Met de Quarantaine die loopt en uitgevers die coole games alsmaar uitstellen mede door die quarantaine zien we nog meer dan andere jaren remakes en PC-games die nog niet op consoles uitgegeven werden, op consoles verschijnen. Het rustige voorjaar is dus nog rustiger dan anders, en Tinybuild maakte daar gebruik van door onlangs Pathologic 2 én de Marble's Nest DLC te releasen voor PS4.

Dus gingen wij met de console-versie aan de slag. Geen beter moment als een pandemie om een game te spelen over... een pandemie. Een dodelijke uitbraak houdt een stadje in zijn greep en wij moeten helpen het probleem op te lossen. Het spel begint heel erg vreemd en lijkt wel een lucide droom van ons personage. De ene passage is nog vreemder als het andere en als speler weet je het eerste uur niet echt wat er gaande is. Op zich een goede zet, want we worden wel direct ondergedompeld in de occulte sfeer die er heerst in de game.

Als het gaat over neerzetten van de sfeer en je onderdompelen in een verhaal, slaagt Pathologic wel in zijn opdracht. Als we het hebben over de gameplay, iets minder. Moest ontwikkelaar Icepick Lodge zich geconcentreerd hebben op het vertellen van het verhaal zoals ze het doen in het eerste uur van het spel, was het echt wel een sfeervolle ervaring geweest. Eentje die zou doen denken aan sfeervolle walking games als What Remains of Edith Finch of Everybody's Gone to the Rapture. Maar dat doet het niet. Het ontwikkelt zich na een uurtje als een open-wereld horror / thriller en daarvoor heeft de gameplay niet genoeg gewicht.

De game blijft zich immers gedragen als een walking simulator gelijkaardig aan de games die we opnoemden. De gameplay is vrij traag, ondanks dat er hier en daar wat combat in zit en draait toch vooral om verkennen, documenten bekijken en aan een sloom tempo voort wandelen. De mystieke en occulte momenten worden beperkt, alsof ze al hun kruit verschieten in het eerste uur, maar desondanks blijft het verhaal dan wel weer interessant, De game bewandelt dus een hobbelig pad: gameplay die niet echt bevredigend werkt, en anderzijds een verhaal dat je wel blijft boeien.

Al heeft de gameplay wel enkele elementen die goed zijn, maar door een gebrekkig geheel de game niet helemaal kunnen redden. Je speelt tegen de tijd, want er zijn maar twaalf dagen, én je moet je honger stillen, gezond blijven en rusten. Een soort horror / survival-game dus in een open wereld. Maar in een open-wereld die wat monotoon is, weinig levendig lijkt en grafisch ook gewoon niet zo indrukwekkend is. Pathologic 2 is op grafisch gebied een spel dat eerder thuishoort tussen de goedkopere horrorgames die je elke maand met hopen op Steam kan vinden. Als geheel is deze game dan wel beter, het blijft in 'the grand scheme of things' een heel matige game.

Pathologic 2 toont heel wat potentieel, maar kan op geen enkel moment echt overtuigen. Het eerste uur is écht goed en interessant, daarna is het vooral een boeiend verhaal dat te weinig ondersteuning krijgt van goede gameplay of mooie graphics.

6/10