Review: Trials of Mana

Ontwikkelaar: Square Enix Uitgever: Square Enix

Platformen: Switch, PC, PS4 Genre: RPG

Releasedatum: 24 april 2020 Adviesprijs: € 49.99

De remakes en remasters blijven ons om de oren vliegen. We zouden het wijten aan het bijna einde van een console-generatie, maar er zijn ook nog genoeg nieuwe toppers die verschijnen. De nostalgische aard van onze generatie is een plausibelere verklaring, en dat nostalgisch gevoeld wordt goed gevoed met onlangs de remake van Final Fantasy VII en nu Trials of Mana.

De Mana-reeks maakte zijn remake opwachting al in 2018 met Secret of Mana, en nu is het de beurt aan Trials of Mana. De game uit 1995 brengt ons opnieuw een verhaal over een groot gevaar dat we moeten trotseren om al wie ons lief is en de wereld te redden. Een verhaal dat als leidraad gebruikt wordt in zowat alle JRPG's van die tijd, maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe dat ingevuld wordt. Bij Trials of Mana wordt dat goed ingevuld. Het verhaal ontwikkelt zich gestaag, maar is interessant en veel dialogen zijn ook effectief ingesproken, wat lang niet het geval is bij het gros van JRPG's. Het verhaal weet je dus wel te boeien, maar de gameplay moet ook navenant zijn.

Wat dat betreft is de game vrij trouw gebleven aan het origineel. Een gewaagde move, omdat we vaak zien dat gameplay niet zo goed veroudert. Maar dit was een vrij sterke game in de jaren '90 en dat bewijst het nu ook door leuk, snel en actievol te blijven. De gameplay is herkenbaar, natuurlijk. Vechten tegen monsters wanneer je van stad tot stad reist, party's maken en personages aanpassen. Maar het is natuurlijk, net als het verhaal, hoe je het invult. Je start in deze gam bijvoorbeeld met één personage, maar krijgt de kans om met andere personages te spelen. Hier en daar kan je opteren om, als je een van de personages ontmoet, kiezen om een passage uit het verleden van dat personage te spelen. Of je kan het ook laten vertellen als je er geen zin in hebt. De vrijheid om het te spelen, maar ook om te kiezen het over te slaan is op zich al een goede zet.

Maar ook de combat op zich zit in Trials of Mana goed. Het voelt vlot, simpel in gebruikt en heel naturel aan. Voor zover iets digitaal naturel kan aanvoelen. Het zit gewoon goed in mekaar en het tempo van battles is ook dik in orde. Trials of Mana heeft vooral een leuke flow, waardoor het een heel aangename game is om te spelen. De tijd gaat heel snel en je kan jezelf er in verliezen. Als een game dat kan bereiken, hebben de ontwikkelaars het heel goed gedaan. Ook het systeem met een zilver en gouden beeld om je game op te slaan, waar het gouden je parameters terug aanvult, is doordacht en makkelijk.

Trials of Mana is dus vooral een 'plezante' remake met een verhaal dat niet al te moeilijk, maar toch interessant is. Maar ook grafisch is het altijd uitkijken naar een remake en ook op dat vlak weet de game te overtuigen. Kleurrijk, mooi vormgegeven en steden die toch wel wat van mekaar verschillen. De actie is bij momenten ook spectaculair al kan het wanneer je een party hebt gevormd bijwijlen iets te chaotisch lijken. Maar het is een knappe remaster, zowel grafisch als qua gameplay.

JRPG-fans zullen blij zijn met deze release van Trials of Mana. Het is een vlotte, goede en leuke game die de tijd aan je voorbij doet vliegen. Sommigen zouden zeggen; ideaal voor corona-tijden. Maar corona of geen corona: het is gewoon een game die je als RPG-fan de kans moet geven.

8/10